zaterdag 30 januari 2016

52 weken 'uitdaging': de tussenstand

Aan het begin van dit jaar verschenen er diverse blogs over de '52 weken uitdaging'. De één doet fanatiek mee, de ander ziet er letterlijk geen uitdaging in. 

In de voorgaande jaren hebben wij er wel van gehoord, maar wij hebben toen niet mee gedaan. Reden? Op het moment dat wij deze blogs lazen, was het jaar al een flink stuk onderweg. Dit jaar doen wij wel mee. Maar om een andere reden dan de reden die achter dit initiatief zit (geld uitsparen om te sparen). 

Sinds enige tijd begroten wij maandelijks niet meer tot exact € 0,00. Wij houden een marge aan van € 100,00. De ene keer houden wij iets meer over, maar meestal zit het er net onder. Het bedrag dat aan het eind van de maand overblijft, gaat dan extra naar de buffer. Op de grote hoop dus. 
Op zich is dat niet erg. Maar wat nu als wij (een deel van) dit bedrag gebruiken voor een specifiek doel? Wij hebben gelukkig de mogelijkheid om maximaal extra te aflossen. Doelen voor verbeteringen van het huis staan ook in de steigers. Of toch een grotere buffer?
Voor een leuk uitje of dagje weg hebben wij maandelijks al een klein budget, hoewel het - gezien het herstel van Y. - er de laatste tijd flink bij in is geschoten om dat budget ook daadwerkelijk als gezin uit te geven. Maar dat geheel ter zijde :-)

Wij hebben besloten - en wij beseffen ons dat dat een echt luxe probleem is - het geld apart te zetten voor een 'bijzonder' weekendje weg, een weekje vliegvakantie (voor ons al bijzonder op zich!) of een andere 'bijzondere' beleving. Wat verstaan wij dan onder 'bijzonder'? Dat zien wij wel heel breed :-) Bijvoorbeeld een paar dagen naar D.isneyLand Parijs, met aansluitend een bezoek aan deze stad zelf? Of een andere stedentrip in Europa? Een vliegvakantie in het voorjaar naar de zon (wetende dat wij al járen alleen kamperen, dus bijzonder)? Of een weekje met de fiets door Nederland en onderweg slapen op bijzondere plekken? Zo maar wat ideeën uit de losse pols :-) Als iemand nog leuke ideeën heeft, dan horen wij deze graag in een reactie op dit blog!

Omdat wij niet de standaard 'uitdaging' aan gaan, hebben wij ook besloten af te wijken van het 'standaard' systeem, dat voorschrijft dat je in week één € 1,00 apart  zet, in week twee € 2,00, etcetera, etcetera. Wij kiezen voor de bingo-variant, die wij tegenkwamen op de blog van HypotheekWeg
Y. heeft een Excelbestand gemaakt. Door op een button te klikken wordt een willekeurig getal tussen de 1 en 52 gekozen. Elke vrijdagavond spelen wij 'bingo'. Hieronder de 'bingogetallen' van de maand januari 2016:

Week 1 (8 januari 2016):             € 43,00

Week 2 (15 januari 2016):           € 14,00
Week 3 (22 januari 2016):           € 22,00
Week 4 (29 januari 2016):           € 6,00

Totaal gespaard in januari 2016:  € 85,00

Doen jullie ook mee aan de 52 weken uitdaging? Spelen jullie, zoals het bedoeld is of hebben jullie ook een eigen variant?

15 opmerkingen:

  1. Ik heb deze uitdaging niet nodig om te sparen. Hier gaat maandelijks een vast bedrag naar de spaarrekening, waardoor het als een vaste last gezien wordt. Alles wat aan het eind van de maand over is gaat ook weer door naar de spaarrekening.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je reageert! Deze uitdaging is ook voor ons niet nodig om te sparen. Net als bij jou boeken wij maandelijks bij binnenkomst van ons salaris een vast bedrag over naar de spaarrekening. Aan het einde van de maand gaat hetgeen overblijft daar ook naar toe. Het enige verschil is nu dat dit bedrag nu niet op de grote hoop beland, maar specifiek voor een doel apart wordt gezet. Ach, het is net hoe je het 'spelletje speelt' :-)

      Verwijderen
  2. Nee, ik vind het ook niet leuk en het gaat niet snel genoeg. Ik spaar maandelijks een groot bedrag plus wat er overblijft van boodschappengeld en het budget voor diverse kleine dingen. Als sparen als een gewoonte is heb je dit soort dingen niet nodig, ik vind het meer wat voor mensen die niets of haast niets sparen en weinig te besteden hebben of nog nooit gespaard hebben.

    Ik heb een andere uitdaging, boodschappen doen voor 90 ipv 135 euro per maand zoals voorheen. Gewoon voor de fun en de uitdaging, want als je alles al doet op consumindergebied mis je soms de sport ervan. De grap is dat ik van die 90 euro nu ook nog wat overhoud, en echt minder of minder lekker eten doe ik niet. Wel wat eenvoudiger maar dat is goed voor de lijn. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor jouw reactie, Ineke!
      Het bedrag dat wij aan het eind van de maand overhouden, wordt gespaard via deze 'uitdaging'. Eerder ging het gewoon op de grote hoop, nu reserveren wij het voor een speciaal doel. Het is feitelijk lood om oud ijzer :-)
      Bij binnenkomst van ons salaris wordt al een vast bedrag (bijna de helft van ons inkomen) gespaard. Dit is dus als het ware een 'vaste last'.

      Ik kan mij voorstellen dat als 'alles al doet op consumindergebied' je andere uitdagingen gaat zoeken om de uitdaging te behouden. Grappig eigenlijk, dat je met minder boodschappenbudget zelfs nu nog over houdt. Overweeg je het dan nog verder te verlagen, op termijn?

      Verwijderen
    2. Nee, ik denk dat 90 wel de ondergrens is. Het is ook maar voor de sport en zou het zo weer een paar tientjes per maand kunnen verhogen. Dit is nu mijn derde maand en het gaat prima al ben ik gisteren over mijn weekbudget gegaan door op de markt o.a. twee lekkere stukken kaas te kopen, maar goed daar doe ik zeker een maand mee. Toch nog kijken of ik het ga redden, ff tandje bij. ;)

      Verwijderen
  3. Wij sparen maandelijks een vast bedrag (EUR 600) Voor mijn salaris gestort wordt en een nieuwe (financiële) maand begint, boek ik het saldo van de betaalrekening over naar de aflosrekening. Soms is dat EUR 50,00, in januari was het EUR 330. Ik begon ook aan de 52 weken uitdaging en heb tot nu EUR 10 in een pot zitten. Ik vind het prettig om op deze manier wat te sparen. Wat in de pot zit gebruik in augustus als (een deel van het)leefgeld voor de vakantie. De kleine bedragen hou ik gemakkelijk over van mijn budget. Nou heb ik alleen een richtbedrag en dat is ruim. Ik weet nog niet of ik zin heb om daarvan zomaar EUR 20,30 of 40 te gaan gebruiken voor deze uitdaging. Misschien stop ik bij EUR 15 per week.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nic, leuk dat je reageert! Dat is ook een goede insteek, om het als leefgeld tijdens de vakantie te gebruiken. Vaak zeggen wij dat wij thuis ook moeten eten, maar ongemerkt (en ondanks het vakantiebudget) geef je sneller uit, door wat vaker uit eten te gaan enzo. Zo'n potje is dan erg handig. Ik neem hem in ieder geval als tip mee, bedankt! :-)

      Verwijderen
  4. Ik doe inderdaad ook mee :) Ik heb alleen nog geen echt hoge bedragen aangetikt helaas :(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij maakten vorig jaar ook excel lijst en kozen iedere week zelf een bedrag uit. Was salaris net gestort, hoog bedrag. Soms kleine bedragen omdat het niet anders kon. Toch het totaalbedrag gespaard.
    Groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ineke, leuk dat je reageert! De handmatige versie werkt net zo goed! Ik vond het leuk om mijn kennis van Excel weer eens wat op te vijzelen, vandaar deze vorm :-) Kijk, als het een maand niet uitkomt (omdat de generator vier hoge getallen trekt), dan zijn wij er natuurlijk nog altijd zelf bij om een lager, beter passend bedrag te kiezen.

      Verwijderen
  6. Nee wij doen dit niet, nu wij 1000 euro per maand aflossen of sparen is de rek er eigenlijk wel uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een flink bedrag. En het aflossen heeft natuurlijk prio, want daar wil je zo snel mogelijk van af! Dan ontstaat er weer lucht.

      Verwijderen
  7. Leuk, bij ons is de tussenstand €92 euro

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Totaal aantal pageviews