vrijdag 12 februari 2016

Fintech-bedrijven bestormen de financiële sector

Naast nieuwe betaalmiddelen, waar wij van de week al over schreven, schieten nieuwe betaaldiensten voor particulieren - met name het laatste jaar - als paddenstoelen uit de grond. Zo kondigden de betaaldiensten 'Apple Pay' en 'Samsung Pay' aan fors uit te breiden in 2016. Naast landen waar deze betaaldiensten al volop beschikbaar zijn, zoals in Amerika en Canada, richten beide diensten hun pijlen dit jaar onder andere op China en enkele Europese landen, waaronder Spanje.
In Nederland zijn deze betaaldiensten overigens nog niet beschikbaar.

Google heeft zich eveneens in de strijd gemengd onder de naam 'Android Pay'. 

Ook Nederlandse start-ups doen een duit in de zak. De 'Daalder app' is gebaseerd op het e-wallet principe, net als 'Vodafone Wallet'. De betaal app 'Twyp' timmert inmiddels ook flink aan de weg. 

Naast Apple, Samsung en Google lanceren ook steeds meer grote buitenlandse ketens, zoals Wallmart, betaaldiensten. Zij introduceren in de loop van 2016 een betaaldienst, waarmee in alle vestigingen van Wallmart betaald kan worden met een e-wallet

Even terug naar Nederland. Eind vorig jaar heeft Bunq, een zogenaamd fintech bedrijf, als eerste sinds tien jaar een bankvergunning gekregen. Bunq is ondanks die vergunning geen bank in de klassieke zin des woords. Ja, er zijn bankpassen en klanten kunnen inderdaad een rekening openen, maar er is geen geld om te lenen, er is geen spaarrente en er zijn ook geen pinautomaten. Zij willen geld (overmaken) 'weer sociaal maken' (bron: Bunq.nl).

Ook in het zakelijkse segment wordt hier op ingespeeld. Betaaldienst Square, die door Twitter CEO Jack Dorsey is opgericht, maakt betalingen via de mobiele telefoon mogelijk voor kleinere bedrijven.

En dan hebben wij het nog niet eens over de oneindige mogelijkheden van blockchain, de technologie achter de bitcoin.

Zo maar even een greep uit een handvol fintech-bedrijven, 
die de traditionele manier van bankieren 'bestormen' en met deze aanpak steeds meer marktaandeel wegsnoepen bij de grootbanken. 
Minister Dijsselbloem liet gisteren weten dat hij graag ziet dat er, in navolging van start-up-ambassadeur Neelie Kroes, een 'verbindingsofficier' wordt aangesteld voor de fintechsector (bron: FD). Hij liet zich daarbij ontvallen dat hij met grote interesse kijkt naar de ontwikkelingen en dat hij het niet erg zou vinden als de grootbanken wat kleiner worden, dat er meer differentiatie ontstaat.

Wat vinden jullie van deze ontwikkelingen? Is het de toekomst? Maak jij er gebruik van?

4 opmerkingen:

  1. Kan ik het zien als een soort uitgeklede versie van de huidige betaalrekening, dus met alleen de betaalfunctie?

    Concurrentie voor onze huidige banken lijkt me overigens niet verkeerd, misschien schud dat de boel wat op, en dan denk ik bijvoorbeeld aan de kunstmatig hoog gehouden hypotheekrente.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dan gaat het met name om de betaalfunctie. Deze wordt door elke betaaldienst weer anders aangevlogen. Dat zit dan wat mij betreft ook wel de kruks. Want, wat wordt de standaard? Of wordt het mogelijk de betaaldiensten op elkaar aan te sluiten? De tijd zal het leren...

      Verwijderen
  2. Links om of rechts om betaal je. 9 euro per 4 jaar voor een pasje. Contant geld opnemen 80 cent per transactie. pinnen per keer 4 cent. Tel het bij elkaar op en je bent al snel hetzelfde bedrag kwijt aan geld wat je aan een reguliere bank betaalt. Met mijn betaalgedrag tenminste. Dus voor het geld hoef ik het niet te doen.
    Maar dit kan één van de antwoorden zijn als soort van middelvinger naar de gevestigde banken. Zelf doe ik regelmatig betalingen met Paypal (betalen met je mailadres waar je een betaalrekening aan koppelt), heel handig voor betalingen naar het buitenland. Paypal voelt voor mij veiliger aan dan een creditcard.
    En inderdaad, wat wordt standaard.
    Ik denk niet dat de "gevestigde orde" zwijgend toestaat dat er een paar jonge honden de boel op zijn kop komen zetten.
    Hoe je het ook wendt of keert met bijvoorbeeld de DSB bank, het was een luis in de pels en die is er vakkundig uitgewerkt (let op: ik wil ik heel duidelijk stellen dat ik niet perse een fan ben van de methodes van de DSB, ik hoop dat ik duidelijk ben!)
    Met een heleboel woorden zeg ik dus dat ik het eigenlijk ook niet weet. Het belangrijkste voor mij is dat mijn geld veilig is want ik werk er berehard voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je een punt, voor wat betreft de kosten. Het zal ook aan de persoon liggen hoe zijn/haar betaalgedrag er uit ziet. Ik denk dat die betaaldiensten zich daarin proberen te onderscheiden door de verschillende verdienmodellen.

      Of het een middelvinger is naar de gevestigde banken betwijfel ik. Ik begrijp wat je bedoeld.
      Ik denk dat ze simpel innovatiever willen zijn, om zo te proberen zich te vestigen als grootste partij in de markt. Of deze gevestigde banken dat toestaan? Ik denk dat ze als de wiedeweerga nu zelf achter de tekentafel gaan zitten, om te voorkomen dat deze startups een doorslaand succes boeken.
      Er zijn namelijk wel heel veel partijen op de markt nu.

      Ook wij betalen eigenlijk heel vaak via PayPal. Daaraan is onze creditkaart van Euroclix gekoppeld. Dat voelt inderdaad veilig (koperbescherming, etc). Eigenlijk ook een nieuwe manier van betalen, die ik nog niet eens genoemd heb :-)

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Totaal aantal pageviews