zondag 5 juni 2016

Doorslaan in besparen

Sinds het moment dat wij het roer in het najaar van 2012 omgooiden, hebben wij - met een duidelijk doel in ons achterhoofd - al veel besparingen doorgevoerd. En nog steeds lukt dat, zij het dat de besparingen wat minder groot zijn als in het begin. Besparingen op onze vaste lasten, uitgaven en niet in de laatste plaats op de hypotheek.

Deze financiële bewustwording in de afgelopen jaren heeft - naast concrete resultaten - ook prettige neveneffecten, zoals onze kijk op hoe wij met onze aarde omgaan, op voeding. Over de manier hoe wij tegen voeding aankijken, schreef ik vorige week nog deze blog

Het is een verslaving geworden onze manier van leven geworden. Een leven dat in alle opzichten ons verrijkt heeft, zowel letterlijk als figuurlijk. 

De balans - tussen optimaal genieten van ons (gezins)leven nu en zorgen voor zoveel mogelijk financiële vrijheid in de (nabije) toekomst (hét doel!) - is alleen gevoelsmatig de laatste tijd wat zoek. In die zin, dat wij zoveel mogelijk onze inkomsten gebruiken om maximaal extra af te lossen, de buffer aan te vullen en met name de laatste tijd investeringen doen in ons huis. Allemaal punten waar wij nog altijd volledig achter staan. Maar, dat maakt wel dat wij het moeilijk vinden om geld vrij te maken en uit te geven aan andere dingen, die ons óók gelukkig maken. Iets leuks doen (met elkaar), toch dat product aanschaffen dat wij al heel lang graag willen hebben. Die vakantie in het najaar - waarover wij al eerder een blog schreven - nu toch echt eens boeken.

Het is dan goed om even pas op de plaats te maken. Terug te kijken naar wat wij in de afgelopen jaren al bereikt hebben. Concrete resultaten: in 3,5 jaar hebben wij bijna € 54.000,00 extra afgelost en in totaal ruim € 28.000,00 ingelegd in onze bankspaarhypotheek. Een verlaging van onze hypotheekschuld van maar liefst € 82.000,00. Ook het wooncomfort in en om ons huis is fors verbeterd. Dat kon en kan alleen gerealiseerd worden door een grote mate van financiële bewustwording, een goed overzicht van inkomsten en (steeds meer in omvang afnemende) uitgaven.

Door terug te kijken naar de behaalde resultaten en hét doel - en de doelen voor 2016 - voor ogen te houden, vinden wij weer kracht om door te gaan. Ook zelf actief blijven bloggen, het lezen van jullie reacties, tips en adviezen en het blijven volgen van andere blogs helpen daarbij. Dat neemt niet weg dat wij ook aandacht hebben voor het herstellen van de balans, als wij vinden dat deze doorslaat. Vandaar dat wij komende week die vakantie wél gaan boeken en X. binnenkort de zo door haar gewenste tas van Y. cadeau krijgt. Basta! :-)

Hebben jullie ook wel eens van die momenten dat je je afvraagt of je het wel goed aanpakt en niet te ver doorslaat? Hoe motiveer jij jezelf weer om door te gaan op de ingeslagen weg?

21 opmerkingen:

  1. Ik heb altijd de neiging om door te slaan,wat ik ook doe. Dat weet ik van mezelf. Ik weet door het "doorslaan" hoe ver ik kan gaan in geval van nood, ik weet het startpunt(waar ik ook niet tevreden over was)
    Kortom, ik laat dat doorslaan altijd even toe, om daarna een goed (gezonder) gemiddelde te bepalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor jouw reactie. Als je de uitersten kent, kun je inderdaad ook beter het gemiddelde bepalen. Interessante gedacht... :-)

      Verwijderen
  2. Prachtig die reflectie, daardoor houd je het vol. Wij hebben dat ook altijd met lijnen,als er weer een doel gehaald is trakteren we ons op iets lekkers. Zo blijf je in balans.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor het compliment! Dat is ook een mooi voorbeeld. Om iets vol te houden, of dat nou besparen of lijnen is, moet je er ook wel plezier in blijven houden. Jezelf dan soms iets gunnen kan er dan onderdeel van zijn om in balans te blijven.

      Verwijderen
  3. Wauw! 82.000 euro in 3,5 jaar. Als ik jullie was zou ik ook vooral heeeeeeel snel die vakantie boeken en die tas kopen. Moet toch ook een keer kunnen. Wij hebben beide een vast bedrag zakgeld inprincipe bedoelt om maandelijks uit te geven, gewoon omdat het kan, omdat je iets wilt. Doordat het een vast bedrag is, is uit de band springen ook niet mogelijk.

    Eerlijk? Mijn zakgeld gaat in de praktijk op aan klus materiaal, kleding voor de kinderen, cadeaus voor verjaardag noem maar op. Aan mezelf besteed ik het vrijwel nooit hahah.

    Op het moment ben ik de bespaar drift een beetje kwijt. Het geld vliegt er uit. Klus hier, renovatie project daar, onderhoud auto noem maar op. En nu door mijn gezondheidsdipje heb ik het gevoel dat de financiën eigenlijk helemaal niet belangrijk zijn.. Stom eigenlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je uitgebreide reactie en positieve woorden ;-)

      Het is zeker een flink bedrag, zij het dat de inleg van onze bankspaarrekening over de hele looptijd (11 jaar) is gestort. Vandaar ook dat ik onderscheid maak tussen de extra aflossing van € 54.000,00 in 3,5 jaar en de totale inleg (over 11 jaar dus) van € 28.000,00 in onze bankspaarhypotheek. Misschien had ik dat nog even wat explicieter moeten maken, omdat ik in de reacties lees dat dat allemaal in 3,5 jaar is gerealiseerd :-)

      Ook wij hebben een vast bedrag voor uitgaven (zakgeld) per persoon. Dit gebruiken wij voor persoonlijke uitgaven, zoals een visje halen tussen de middag, een uitje met collega's of vrienden. Is het voor jullie, gezien jouw eerlijke opmerking, toch niet verstandiger om hiervoor een apart verbouwingspotje in het leven te roepen?

      Ik denk dat het heel normaal is (en dus niet stom), als het even tegen zit (bijvoorbeeld met jouw gezondheid) dat je (even) andere prioriteiten stelt. Zo lang je het grote plaatje in gedachten houd, komt het straks wel weer op de rit als je je weer wat beter voelt.

      Verwijderen
  4. Wow 82000 Euro. Enorm bedrag in zo'n korte tijd. Geniet maar even ja! En daarna weer lekker verder gaan op de ingeslagen weg toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is zeker een flink bedrag, zij het dat de inleg van onze bankspaarrekening over de hele looptijd (11 jaar) is gestort. Vandaar ook dat ik onderscheid maak tussen de extra aflossing van € 54.000,00 in 3,5 jaar en de totale inleg (over 11 jaar dus) van € 28.000,00 in onze bankspaarhypotheek. Misschien had ik dat nog even wat explicieter moeten maken, omdat ik in de reacties lees dat dat allemaal in 3,5 jaar is gerealiseerd :-)

      Wij gaan de vakantie ook zeker boeken, bedankt voor jouw (en gezien de andere reacties) laatste zetje. Ook de verrassing voor X. komt er. Daarna gaan wij weer vrolijk verder, zoals wij dat inmiddels gewend zijn.

      Verwijderen
  5. Leuk inkomen. Aardige besparing. Ik heb er langer over gedaan. Je slaat nooit door in besparen, als het niet in de aard van het beestje zit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'Natuurlijk' hoort er bij dergelijke 'besparingen' ook een inkomen dat daarmee in verhouding staat. Dat neemt niet weg dat wij een groot deel van ons inkomen apart zetten om extra af te lossen en sparen. Zoals Mom4Life al vraagt, zal ik daar binnenkort eens een blog aan wijden.

      Verwijderen
  6. Meer andersom nu even; de druk lijkt wat van de ketel te zijn, waardoor ik lang zo hard niet meer ga als eerst. Maar met allerlei onzekerheden (huis te koop, niet teveel erin willen steken ivm bijleenregeling etc) lijkt het ook of ik even in een impasse zit.

    Wat een supercijfers trouwens, wat jullie gepresteerd hebben in zo'n relatief korte tijd! Ik had die vakantie al geboekt en de tas al gekocht ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan mij heel goed voorstellen dat in jouw situatie de druk wat meer van de ketel is, je gevoelsmatig in een impasse zit. Je hebt al zo veel bereikt in de afgelopen jaren; het is nu tijd dat het huis verkocht wordt en je nieuwe plannen kan maken.

      Het is zeker een flink bedrag, zij het dat de inleg van onze bankspaarrekening over de hele looptijd (11 jaar) is gestort. Vandaar ook dat ik onderscheid maak tussen de extra aflossing van € 54.000,00 in 3,5 jaar en de totale inleg (over 11 jaar dus) van € 28.000,00 in onze bankspaarhypotheek. Misschien had ik dat nog even wat explicieter moeten maken, omdat ik in de reacties lees dat dat allemaal in 3,5 jaar is gerealiseerd :-)

      >> Ik had die vakantie al geboekt en de tas al gekocht ;-) <<
      Hahahaha, dat gaan wij nu ook doen! Bedankt voor het laatste zetje ;-)

      Verwijderen
  7. Wow, wat een mooi bedrag. En ja, natuurlijk moet je je iets kunnen permitteren. Wij hebben de balans wel gevonden met af en toe een etentje teveel, maar omdat het kan doen we het.
    Dit jaar nog 6.000 euro aflossen. Dit gebeurt op het einde van het jaar. Volgend voorjaar 7.340 en dan is één hypotheek helemaal weg. Dat is ons doel.
    De druk is hier niet zo hoog. Maar wat we willen aflossen doen we ook.
    De noodzaak is dan nog 35.400 euro over 13 jaar. Dat moet lukken en dan zijn we hypotheekvrij.
    Onze uitgaven zijn nu ook hoger omdat zoonlief vanaf september reiskosten en studiekosten heeft. Daarom wachten we met extra aflossen totdat alle kosten inzichtelijk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je zo uitgebreid reageert op ons blog!

      Het is ook goed om jezelf soms iets te gunnen, maar dat blijft toch een lastig ding.

      Fijn dat jullie de balans al wel gevonden hebben. Een heerlijk vooruitzicht om te weten dat één hypotheekdeel binnenkort helemaal is afgelost. Dat geeft wéér meer lucht, ook al is de druk niet zo hoog als ik het goed begrijp. Jullie keuze om tijdelijk niet extra af te lossen klinkt heel plausibel; soms zijn die uitgaven gewoon even belangrijker.

      Verwijderen
  8. Dat is een topprestatie die niet veel mensen jullie nadoen. Gefeliciteerd!
    Ik ben ook bezig met extra aflossen. Doordat ik mijn ex heb uitgekocht en daarna het huis heb aangepast voor mijn gehandicapte kind ben ik financieel heel erg voorzichtig geworden. Ik ben hertrouwd maar onder huwelijkse voorwaarden. Dus vind ik het niet eerlijk dat mijn man voor mijn hypotheek betaalt. Ik ben heel druk aan het aflossen, lijfrentesparen en buffer opbouwen.
    Mijn man heeft beide ouders op jonge leeftijd verloren.
    Hij leert mij ook nú te genieten en mezelf af en toe te verwennen met iets "zinloos".
    Helaas, als ik om mij heen kijk hoeveel mensen er zo jong overlijden dat ze net geen gebruik kunnen maken van hun pensioen of ernstig ziek worden en niets meer kunnen kom ik steeds vaker tot het besef dat hij gelijk heeft.
    Jullie zijn jong. Geniet van elkaar en geniet van een gezin zijn. En als het geld kost, dan zij dat zo. Wat gebeurt er in het ergste geval? Het huis wordt een half jaar later afgelost? Zie het als een investering in jullie gezin én jullie relatie. Dus boek die vakantie. Jullie hebben een behoorlijk spannende tijd achter de rug. Jullie hebben het verdiend en het is jullie gegund.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor jouw uitgebreide reactie, het compliment, de felicitaties en de gelukwensen. De lieve woorden.
      Ik ben er oprecht door ontroerd...

      Ik kan mij goed voorstellen dat je, gezien jouw situatie, financieel gezien een stuk voorzichtiger bent geworden. Het lijkt mij, om eerlijk te zijn, ook een verstandige keus om nu goed voor jezelf en jouw kind te zorgen.

      Door ingrijpende gebeurtenissen, zoals overlijden, word je inderdaad met de neus op de feiten gedrukt. Leer je relativeren en inzien dat er ook een 'nu' is om van te genieten. Samen. Zelf heb ik dat, helaas, ook bijna elf jaar geleden moeten ervaren toen mijn moeder op jonge leeftijd overleed. In die tijd was de drang om optimaal te genieten van het hier en nu heel sterk aanwezig. Toch verdwijnt dat gevoel, naar mate het moment verder weg ebt, weer naar de achtergrond. Op momenten dat het zich weer aandient, zoals in de afgelopen jaren, komt het weer boven. Net als nu, bedankt voor de eye-opener!

      Verwijderen
  9. 82.000 euro sparen in 3.5 jaar! pffff zoveel verdien ik niet eens in het dubbel aantal jaren, maar afgezien daarvan nog steeds knap dat jullie het sparen, want hoor om me heen toch nog veel geluiden van mensen die ook goed verdienen , maar toch niet kunnen rondkomen omdat ze teveel willen en moeten van zichzelf zoals een dure auto, een groter huis en ja ook die luxe vakantie , want we hebben er hard voor gewerkt ,dat ze het zich eigenlijk niet allemaal kunnen permitteren word pijnlijk duidelijk als er tegenslagen op hun weg komen. ik verdien niet veel, maar voldoende om mijn rekeningen te betalen en wat over te houden voor wat luxe, geen vakantie,auto of koopwoning, maar ik ben tevreden , toch spaar ik ook , want ik wil niet afhankelijk worden mocht ik mijn baan verliezen, maar zoveel mogelijk op eigen kracht verder

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is zeker een flink bedrag, zij het dat de inleg van onze bankspaarrekening over de hele looptijd (11 jaar) is gestort. Vandaar ook dat ik onderscheid maak tussen de extra aflossing van € 54.000,00 in 3,5 jaar en de totale inleg (over 11 jaar dus) van € 28.000,00 in onze bankspaarhypotheek. Misschien had ik dat nog even wat explicieter moeten maken, omdat ik in de reacties lees dat dat allemaal in 3,5 jaar is gerealiseerd :-)

      Die geluiden die jij hoort, hoor ik ook genoeg om mij heen. Telkens maar meer willen, niet tevreden zijn met wat je nu hebt. Ik verbaas mij er telkens toch weer over. Maar ook wij moeten ons niet roomser dan de paus voor doen; er was een periode dat onze ogen ook nog niet geopend waren :-)

      Het gaat ook niet om de vraag hoeveel iemand verdiend, maar hoe je deze inkomsten benut. Er tevreden mee leert te zijn, zo lang je je rekeningen kunt betalen en wat over te houden voor luxe. Ik vind die instelling erg bewonderenswaardig! ;-)

      Verwijderen
  10. Misschien nog leuk om een keer te verduidelijken 'hoe' jullie zoveel hebben kunnen aflossen in zo'n korte tijd? Ik heb het hypotheekverhaal wel gelezen maar 'hoe' is dat ooit gelukt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is zeker een flink bedrag, zij het dat de inleg van onze bankspaarrekening over de hele looptijd (11 jaar) is gestort. Vandaar ook dat ik onderscheid maak tussen de extra aflossing van € 54.000,00 in 3,5 jaar en de totale inleg (over 11 jaar dus) van € 28.000,00 in onze bankspaarhypotheek. Misschien had ik dat nog even wat explicieter moeten maken, omdat ik in de reacties lees dat dat allemaal in 3,5 jaar is gerealiseerd :-)

      Dat neemt niet weg dat ik jouw suggestie wel een interessante vind om er binnenkort eens een blog aan te wijden. Bedankt daarvoor! ;-)

      Verwijderen
  11. Wat goed zeg! Ook heel leuk om te zien dat het zo goed werkt om doelen op te stellen.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Totaal aantal pageviews