woensdag 15 juni 2016

Wat zijn wij nu waard? (update juni 2016)

Geïnspireerd door het televisieprogramma 'Wat ben jij waard?' rekenden wij in februari 2015 uit wat wij op dat moment waard waren. Niet door het invullen van de 'test' op de site van tv-programma, maar door zelf een berekening te maken. Een klein jaar later, nu bijna een half jaar geleden, maakten wij deze berekening opnieuw. In deze blog maakten wij een vergelijking tussen beide momentopnamen. Omdat de ontwikkelingen op financieel gebied best hard gaan, heb ik het idee opgevat om dit op halfjaarlijkse basis bij te houden.

In februari 2015 bleken wij op dat moment € 38.124,60 waard te zijn:


Februari 2015
Inboedel
€ 5.000,00
Spaargeld
€ 22.387,00
Waarde auto
€ 5.500,00
WOZ waarde
€ 199.000,00
Totaal bezittingen
€ 231.887,00
Af: resterende hypotheek
€ 186.862,40
Af: familielening kozijnen
€ 6.900,00
Wat zijn wij waard?
€ 38.124,60
  
Het is dan interessant om te zien dat de manier hoe wij met onze financiën omgaan ook echt effect heeft. Begin dit jaar bleken wij al € 61.023,92 waard te zijn:


Januari 2016
boedel
€ 5.000,00
Spaargeld
€ 29.968,00
Waarde auto
€ 5.250,00
WOZ waarde
€ 199.000,00
totaal bezittingen
€ 239.218,00
Af: resterende hypotheek
€ 172.294,08
Af: familielening kozijnen
€ 5.900,00
totaal
€ 61.023,92

Per half juni 2016 ziet het plaatje er als volgt uit:


Juni 2016
boedel
€ 5.000,00
Spaargeld
€ 23.773,46
Waarde auto
€ 5.050,00
WOZ waarde
€ 202.000,00
totaal bezittingen
€ 235.823,46
Af: resterende hypotheek
€ 165.673,01
Af: familielening kozijnen
€ 5.300,00
totaal
€ 64.850,45

Als wij dit plaatje leggen naast het plaatje uit januari van dit jaar, dan zijn wij 
€ 3.826,53 méér waard geworden. Waar zit dat dan in?
In het afgelopen half jaar hebben wij weer diverse (extra) aflossingen gedaan, zoals ook al uit ons hypotheekoverzicht blijkt. Daarnaast is de WOZ-waarde iets omhoog gegaan.
De hypotheekschuld is per saldo gedaald.
Daarentegen is het spaargeld wel flink geslonken, mede als gevolg van ingrijpende woningverbeteringen en de aanschaf van een andere auto.

Wat ben jij nu waard?

25 opmerkingen:

  1. Je linkt doet het niet naar januari.
    Wij zijn enorm gegroeid. En veel kunnen sparen, hypotheek verminderd, WOZ waarde gestegen. Wij tikken ruim de 170.000 aan. Over 14 jaar, bij leven en welzijn, is ons huis hypotheekvrij. Dan is een groot gedeelte van het spaargeld weg, maar zit het in het huis. En alles wat deze 14 jaar al afgelost wordt, is natuurlijk al weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De link is inmiddels aangepast; deze werkt weer!
      Dat is een heel mooi resultaat om trots op te zijn!

      Verwijderen
    2. Dank je. Ja een mooi resultaat. Maar jullie ook hoor. Wat het flink oploopt als je er bewust mee bezig bent hè.

      Verwijderen
  2. Is de waarde van de auto dan niet anders in juni?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die is juist iets lager. De andere auto is juist ouder, waardoor de dagwaarde ook iets lager is (berekend via ANWB).

      Verwijderen
  3. Leuk! Ik maak de berekening regelmatig. Op deze manier wordt het wel erg duidelijk wat je opbouwt. Het geeft ons nog meer stimulans om door te gaan met het bewust omgaan met geld.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is juist ook de reden waarom ik dat doe. Een mooi en fijn 'meetinstrument' :-)

      Verwijderen
  4. Fijn zo'n kort overzicht. Maar zou je wel uit meoten gaan van de woz waarde? Die komt lang niet altijd overeen met de echte waarde niet waar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je helemaal gelijk in, juist nu wij recente al onze kozijnen (a € 25.500,00) hebben vervangen. Nu zal de waardestijging niet conform de investering zijn, maar zondermeer een gedeelte daarvan. In onze straat staat nu een tussenwoning te koop voor € 222.500,00. Wij hebben een hoekhuis met meer grond. Ik schat zelf in dat de feitelijke opbrengst zo rond de € 220.000,00 - € 225.000,00 zal liggen.

      Voor de vergelijking lijkt het mij wel zo fair om van dezelfde soort onafhankelijke meetgegevens uit te gaan, in dit geval de WOZ. Om onze woning nou halfjaarlijks te laten taxeren ;)

      Verwijderen
  5. Leuk inkijkje, net als het programma!
    Voor ons:
    Begin 2014: ruim 128.000
    Op dit moment: ruim 190.000

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je reageert! Wat een fantastische ontwikkeling voor juliie zeg! Iets om erg trots op te zijn!

      Verwijderen
  6. Persoonlijk vind ik dat jullie veel meer waard zijn, een overgroot deel van Nederland zou een voorbeeld aan jullie moeten nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het mooie compliment! ;-) Al blijven wij natuurlijk ook leren :-)

      Verwijderen
  7. Ik zit ongeveer rond hetzelfde bedrag. De inboedel heb ik er dan voor €3000 op. Dat is volgens mij veel minder dan het is, zeker als je het moet vervangen, maar omdat je dat toch niet zo snel volledig weg doet, doe ik dat liever wat kariger. Mijn huis heb ik er dan op voor de bodemprijs bij verkoop.

    Ik heb overigens sinds mijn laatste blogje hierover een mooi Excelletje gemaakt, waarin die waarde automatisch wordt bijgewerkt, aan de hand van mijn resterende hypotheekschuld en spaargeld. Ik ben benieuwd waar ik op het einde van het jaar op uit kom :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je reageert! Het bedrag van de inboedel is wat mij betreft ook niet representatief. Aan de andere kant: zoals ik in de blog in januari schreef komt de hoogte van de inboedel als ik de norm van het Verbond van Verzekeraars toepas wel erg hoog uit. Voor de vergelijking maar hetzelfde uitgangspunt - en dus hetzelfde bedrag - gebruikt.

      In dat Excelletje ben ik wel erg geïnteresseerd. Mag ik een leeg kopietje er van?

      Verwijderen
  8. Wat een goed idee! En vooral ook in excel ipv in die tool. Dat ga ik ook eens doen. De laatste keer dat ik dit deed stond ons huis zover onder water dat er het leek alsof we nooit meer uit de schulden zouden komen. Er gingen in de tool van dat programma allemaal alarmbellen af. En dat terwijl we naast onze hypotheek geen schulden hebben en al een flinke zak geld hadden afgelost op onze hypotheek. Gelukkig zijn nu de huizenprijzen weer gestegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sjoukje, leuk dat je reageert! Inzicht is al de eerste stap, vind ik. Persoonlijk zou ik niet zoveel waarde hechten aan de stijgende huizenprijzen. Nog los van het gegeven dat dat naar mijn persoonlijke mening een tijdelijke opleving is, creëer je ook een bepaalde afhankelijkheid. Met onder andere extra aflossen (maar er zijn meerdere wegen naar Rome) neem je het heft in eigen hand.

      Verwijderen
  9. Wat een leuk overzichtje en wat is het motiverend om de waarde te zien groeien.

    Eind vorig jaar schreef ik er een berichtje over
    http://blogaanmnbeen.blogspot.nl/2015/12/wat-zijn-wij-waard.html#comment-form

    Behalve de schuld bij familie die we hebben afgelost is er weinig veranderd. De hypotheek is een klein beetje gedaald door het annuïteiten deel. Ook de WOZ is iets omhoog. Wij geven op het moment alles uit aan grote klussen in en om het huis. Dus het verbaasd mij niet dat onze waarde nagenoeg gelijk is gebleven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je reageert! Leuk hé, om te zien dat de maatregelen die je neemt ook echt effect hebben. Ik ken jouw blog daarover ook ;-)

      Het is ook een kwestie van keuzes maken. Als je het aan het één uitgeeft, kun je het over het algemeen niet aan het andere uitgeven. Woningverbeteringen zijn ook slimme investeringen als je het mij vraagt. Keep up the good work! :-)

      Verwijderen
  10. Zat net nog te denken, heb je het saldo van je bankspaarhypotheek ook meegerekend?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het saldo van de bankspaarrekeningen is van de hypotheekschuld al afgetrokken. Bedankt voor het meedenken! :-)

      Verwijderen
  11. spaargeld hebben en dan schuld bij familie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je reageert! Hier heb ik al eens eerder over geblogd. Het lijkt natuurlijk tegenstrijdig, en misschien is het dat ook wel. De ouders van X. zitten boven het vrijstellingsbedrag met betrekking tot de vermogensrendementsheffing. Zij hebben ons aangeboden het te lenen en willen het juist om de hiervoor genoemde reden niet snel terug. Vandaar dat wij een langer aflostraject hebben afgesproken. Als ze het onverhoopt toch nodig hebben, dan kan het per direct afgelost worden.

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Totaal aantal pageviews