zondag 14 augustus 2016

Zomervakantie: de uitgaven

Afgelopen vrijdag hebben wij in de loop van de middag onze tent uitgesopt en weer fris en fruitig - en vooral droog! :-) - ingepakt. Na een relatief korte autorit van twee uur, dat is het voordeel van in Nederland kamperen, waren wij thuis.

De afgelopen drie weken hebben wij heerlijk genoten van alles wat Zeeland te bieden heeft. Een fantastische camping, rust, prachtige natuur, en niet in de laatste plaats het heerlijke weer! Waar ik in de nieuwsberichten, of tijdens sporadisch contact met het thuisfront, hoorde van ongekend slecht zomerweer - en zelfs van 'horrorzomerweer' - hebben wij 'slechts' drie volle dagen regen gehad. De rest van de dagen was het heerlijk vertoeven bij een graad of 20 of net er boven. In de zon, en vooral uit de wind, voelt dat al heel snel als een erg aangename temperatuur. 

Drie weken ontspannen, zorgeloos genieten en leuke dingen doen. Lekker eten en drinken. Wat heeft ons dat nu uiteindelijk gekost?


Zomervakantie: de uitgaven 

In een blog vlak voor onze vakantie sprak ik nog de verwachting uit dat wij, nu wij in Nederland op vakantie gaan, zouden moeten kunnen uitkomen met onze regulieren inkomsten. Om meteen maar met de deur in huis te vallen: die verwachting is niet uitgekomen. Voor iemand die zich bezig houdt met persoonlijke financiële planningen en budgetten valt het jullie misschien wat tegen :-) Wij hebben € 250,00 van onze spaarrekening (lees: vakantiegeld) gebruikt om het minimale saldo dat wij aanhouden op onze betaalrekening aan te vullen. Het uitgegeven geld was het overigens meer dan waard, en past hiermee prima in het onderschrift van ons blog: 'Op zoek naar een balans tussen besparen en genieten'. Wij hebben er dubbel en dwars van genoten! :-)

Maar goed, desalniettemin ben ik - en jullie vast met mij -  benieuwd waar het hem dan in zit. Ik heb inmiddels alle uitgaven op een rijtje gezet.


Camping

De camping reserveerden wij medio mei, toen duidelijk was dat het herstel van Y. zich voldoende door heeft gezet. De kosten van een basis kampeerplaats werden direct uit het in mei ontvangen vakantiegeld voldaan.


Uitjes

Lekker vliegeren aan zee!
Uit het overzicht komt naar voren dat wij aan uitjes veel minder hebben besteed dan in andere jaren. Wij hebben het (overigens zeer aan te raden) Watersnoodmuseum in Ouwerkerk bezocht. Daarnaast is onze zoon, op het Veerse meer, wezen flyboarden. Zoals jullie zullen begrijpen was dit hét uitje van de vakantie. 



Verder zijn wij veel op het strand geweest om te vliegeren, met de fiets op pad om ergens lekker te wandelen en Geocachen; dat is leuk en kost niets. 

Boodschappen

De kosten zitten hem ook niet in de categorie boodschappen. Als ik de uitgaven naast het reguliere boodschappenbudget leg dan hebben wij € 66,62 méér uitgegeven dan normaal. Dit is per week net iets meer dan € 22,00. Wij kochten toch wat meer lekkere gezonde producten (aardbeien), maar toch ook 'ongezonde' lekkere producten, zoals bier, wijn en snacks (nootjes en chips).

Horeca

In tegenstelling tot andere jaren hebben wij het ons dit jaar wat makkelijker gemaakt, in die zin dat wij niet avond aan avond met de gasstelletjes in de weer zijn geweest. Hoewel ik dit één van de aantrekkelijke dingen vind van kamperen hebben wij meer dan anders gebruik gemaakt van de voortreffelijke brasserie bij de camping. Dagelijkse vers bereide (streek)producten 'op de plank'. Niet dat wij hier nu dagelijks 'uit eten gingen', laat dat duidelijk zijn. Slechts een paar keer :-) En een keer bij de Mexicaan in het dorp. Maar een vers gemaakte pizza, een patatje bij de groenten en vlees (in plaats van zoals gebruikelijk zelf krieltjes wokken), een koffie of biertje op het terras aan het zwembad of een ijsje na het zwemmen tikken over drie weken genomen flink aan. 

Duidelijk mag zijn dat deze categorie er met name voor heeft gezorgd dat wij een deel van ons resterende vakantiegeld hebben gebruikt. Het overgebleven gedeelte blijft lekker op de spaarrekening staan.

Zijn jullie uitgekomen met het vakantiebudget? Of heb je 'de boel de boel' gelaten en je jezelf niet aan een budget gecommitteerd?

12 opmerkingen:

  1. Het huren van onze vakantiewoning en de overtocht naar UK was in totaal best duur. Eenmaal op vakantie hebben we heel weinig uitgegeven. Veel minder dan we van plan waren. De uitstapjes die we van tevoren bedacht hadden, bleken qua reistijd nog ver weg te zijn. We zochten toen dingen dichterbij en die kostten meestal geen geld. Toen we naar een museum gingen, kregen we zelfs 40% korting vanwege renovatiewerkzaamheden (die reuze meevielen). Ik had het eea aan eten van thuis meegenomen ivm glutenvrij en melkvrij dieet. Ik denk dat we die week in de vakantie ongeveer 120 pond hebben uitgegeven en daar zat ook nog eens een tankbeurt bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad nog te overzien. Vond je het niet jammer dat je de geplande uitstapjes niet kon maken, nu jullie er eenmaal toch waren? Het klinkt in ieder geval of jullie het naar jullie zin hebben gehad!

      Het scheelt inderdaad om in landen waar het leven duur is, zoals Engeland en de Scandinavische landen, om zelf boodschappen mee te nemen. Dat deden wij ook toen wij naar Denemarken gingen.

      Verwijderen
  2. Valt toch alles mee, 250 extra? En je hebt er van genoten, dus prima denk ik. :)
    Ik ben niet op vakantie geweest maar het vakantiegeld is toch op. Ik heb een kat uit het buitenland geadopteerd, een paar laarzen van een bepaald metk gekocht die ik al jaren wilde hebben en nog wat andere losse dingen die ik eerst op zou moeten zoeken. Ik heb echter maar iets als € 800 vakantiegeld dus dat is ook snel op. Ik heb ook nog voldoende spaargeld en als ik wel op vakantie was gegaan had er dus ook nog spaargeld bij gemoeten. Niet echt erg ofzo, ik heb voldoende reserves. Ik ben heel september vrij en dan verwacht ik het wel te redden van het reguliere budget.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het valt ook reuze mee als je kijkt wat wij allemaal er voor terug hebben gekregen. Het is was meer de verwachting dat het niet nodig was. Ik kan er prima mee leven hoor ;-)

      Het klinkt alsof je jij vakantiegeld naar jouw eigen wensen goed hebt kunnen besteden. En je hebt nog een mooie lange periode voor de boeg; fijn dat je het van het reguliere budget kunt redden. Ga je nog weg of blijf je thuis?

      Verwijderen
  3. Wij zijn ook redelijk goed uitgekomen tijdens onze kampeervakantie in Nederland. We hebben geen budget vastgesteld omdat we onszelf kennen. We zijn niet zulke big spenders. Natuurlijk zijn we een aantal keren uit eten geweest, kopen wat meer en lekkerder boodschappen, hebben leuke uitstapjes gedaan, maar het viel qua kosten alleszins mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt goed, Koen! Je moet ook doen waar je je het meest senang bij voelt, in jullie geval zonder vast budget. Maar als je van jezelf weet dat je geen big spender bent, kan dat ook best, toch?! Als ik de uitgaven zo zie zitten er geen gekke dingen tussen. Hoop dat je hebt genoten! Waar in Nederland zijn jullie heen geweest?

      Verwijderen
  4. Ik moet de laatste rekeningen nog binnenkrijgen (Franse Tolwegen), maar binnenkort zal ik ook eens een mooi overzicht geven...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij kwamen wel uit hoe wij ongeveer dachten deze zomer. Dus dat was prima. Wel totaal iets meer dan aan het begin van het jaar begroot voor vakanties en weekendjes weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Even nieuwsgierig: was er voortschrijdend inzicht, tussen het moment van begin dit jaar en de zomervakantie?

      Verwijderen
  6. Onze vakantie met vrienden in mei bleek duurder dan verwacht, oa door tolwegen. Niet mee-gerekend van tevoren.
    Toch besloten we om ook in de zomer nog een weekje weg te gaan. Over budget dus, maar heel weinig. De moeite waard. +/- 200€ denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, duidelijk! Dat valt inderdaad mee, en je bent er toch ook nog een weekje in de zomer van tussen uit geweest. Klinkt als de moeite waard! ;-)

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Totaal aantal pageviews